Problemet
I januari 2024 uppbar 94 372 individer sjukpenning för psykisk sjukdom (ICD-kod F00-F99) [1]. För 28 540 individer hade sjukskrivningen för dessa diagnoser pågått två år eller längre. Därtill kommer 141 325 individer med psykisk sjukdom som vid samma tidpunkt uppbar sjukersättning eller aktivitetsersättning, det som tidigare kallades för förtidspension. Kostnaden för sjukskrivning, sjukersättning och aktivitetsersättning för dessa diagnoser uppgick till 111 miljarder kr [2]. Därtill kommer indirekta samhällskostnader i form av minskad produktion.
Åtgärder som minskar behovet av sjukskrivning, sjukersättning och aktivitetsersättning kan därför leda till besparingar för samhället som helhet. För individen är vinsterna också påtagliga eftersom deltagande i arbetslivet förbättrar livskvaliteten.
Åtgärden IPS
IPS (Individanpassat stöd till arbete) är arbetslivsinriktade rehabiliteringsinsatser för personer med funktionsnedsättning. Arbetssättet växte fram i vård- och stödsystemet i USA under 1980-talet. I början av 1990-talet väcktes intresset för metoden i de nordiska länderna.
Grundtanken är att alla människor med funktionsnedsättning kan arbeta på den öppna konkurrensutsatta arbetsmarknaden om de bara hittar rätt arbete och rätt arbetsplats. Tanken är inte att ”stöpa om” en person genom omfattande arbetsträning och successiv utslussning, utan att söka efter ett arbete som tar vara på klientens motivation och intressen. I insatsen ingår därför inte arbetsträningsprogram eller bedömning av arbetsförmåga. Man betonar istället vikten av att snabbt söka arbete och komma ut i förvärvslivet. Att kunna få och behålla ett arbete är något som i sin tur antas leda till stärkt självbild och självkänsla. En särskild stödperson med specifik utbildning i metoden (arbetsspecialist eller jobbcoach) stödjer och vägleder klienten i att hitta och behålla ett arbete.
Metoden står på det sättet i kontrast till många andra yrkesinriktade rehabiliteringsmetoder som till exempel erbjuds via Arbetsförmedlingen och kommunernas arbetsmarknadsavdelningar.
Åtta grundprinciper genomsyrar arbetssättet:
1. Alla klienter som vill arbeta är välkomna, oavsett psykiatrisk diagnos, symtom, arbetslivserfarenheter eller missbruksproblem.
2. Målet är ett konkurrensutsatt arbete på den öppna arbetsmarknaden.
3. Arbetssökandet börjar så snart en klient har uttryckt en önskan om att arbeta.
4. Arbetsspecialister jobbar systematiskt med att etablera kontakt med arbetsgivare och hitta arbetstillfällen.
5. Klientens önskemål och intressen är utgångspunkt i planeringen och valet av lämpligt arbete.
6. Insatsen är inte tidsbegränsad – arbetsspecialister fortsätter sitt arbete så länge klienten önskar stöd.
7. Arbetsrehabiliteringen integreras i klientens övriga kliniska behandling och rehabilitering. Arbetsspecialister fungerar som en del av det psykiatriska teamet runt klienten.
8. Klienter får ekonomisk vägledning tidigt i insatsen och stöd till att vidta åtgärder.
IPS har genomgående visat överlägsen effektivitet när det gäller att hjälpa individer med allvarlig psykisk sjukdom att få och behålla konkurrenskraftig anställning jämfört med traditionella yrkesinriktade rehabiliteringsmetoder [3],[4], [5], [6]. Långtidsstudier visar bestående fördelar under 5 år, i form av högre sysselsättningsgrad, längre anställningstid och minskade sjukhusvistelser [7]. En systematisk översikt som behandlar 41 studier visar att IPS är kostnadseffektiv 8. IPS rekommenderas av Socialstyrelsen i Nationella riktlinjer för vård och stöd vid schizofreni och schizofreniliknande tillstånd, i Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende och i Nationella riktlinjer för vård och stöd vid adhd och autism [9].
Trots uppenbara fördelar har IPS endast spritts i mycket begränsad omfattning i Sverige [10]. Ett troligt skäl till den begränsade spridningen är olika uppfattningar som vem som ska finansiera insatsen.
Åtgärd
IPS reducerar de samlade samhällsekonomiska kostnaderna för långvarig psykiska sjukdom. Insatsen kräver samverkan mellan ett flertal aktörer, inkluderande psykiatri, försäkringskassa och arbetsförmedling. Det krävs att någon av dessa aktörer finansierar insatsen. Regeringen bör därför utse en aktör som primärt finansierar IPS.
Referenser
[1] Försäkringskassan. Statistikdatabas. https://www.forsakringskassan.se/statistik-och-analys/statistikdatabas.
[2] Skandia ideer för livet. Ungas välmående och framtidstro. https://ideerforlivet-prod.s3.amazonaws.com/uploads/2024/06/Ungas-valmaende-och-framtidstro-2024-1.pdf#page=3.02
[3] Marshall T, Goldberg RW, Braude L, Dougherty RH, Daniels AS, Ghose SS, et al. Supported employment: assessing the evidence. Psychiatr Serv. 2014;65(1):16-23.
[4] Wallstroem IG, Pedersen P, Christensen TN, Hellström L, Bojesen AB, Stenager E, et al. A systematic review of Individual Placement and Support, employment, and personal and clinical recovery. Psychiatr Serv. 2021;72(9):1040-1047.
[5] Bond GR, Al-Abdulmunem M, Marbacher J, Christensen TN, Sveinsdottir V, Drake RE. A Systematic Review and Meta-analysis of IPS Supported Employment for Young Adults with Mental Health Conditions. Adm Policy Ment Health. 2023;50(1):160-172.
[6] Brinchmann B, Widding-Havneraas T, Modini M, Rinaldi M, Moe CF, McDaid D, et al. A meta-regression of the impact of policy on the efficacy of Individual Placement and Support. Acta Psychiatr Scand. 2020;141(3):206-220.
[7] Hoffmann H, Jäckel D, Glauser S, Mueser KT, Kupper Z. Long-term effectiveness of supported employment: 5-year follow-up of a randomized controlled trial. Am J Psychiatry. 2014;171(11):1183-1190.
[8] Park AL, Rinaldi M, Brinchmann B, Killackey E, Aars NAP, Mykletun A, et al. Economic analyses of supported employment programmes for people with mental health conditions: A systematic review. Eur Psychiatry. 2022;65(1):e51.
[9] IPS (Individanpassat stöd till arbete). Socialstyrelsen. https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/evidensbaserad-praktik/metodguiden/individanpassat-stod-till-arbete/.
[10] Individual Placement and Support och sociala utfallskontrakt. RISE. https://www.ri.se/sv/shic/shics-case/individual-placement-and-support-och-sociala-utfallskontrakt.