Skolan måste vägleda om sex och samtycke

Opinion

Sexualundervisning ska inte längre ingå i skolans mål och uppdrag, föreslår en ny utredning. Därmed riskerar den att prioriteras bort, menar gymnasieeleven Martha Macdonald, som tycker att förslaget är ett stort svek mot unga tjejer.

Martha Macdonald, 18 år, gymnasieelev på Globala gymnasiet i Stockholm, kritiserar förslaget att ta bort sexualundervisning från skolans uppdrag. Hon menar att det riskerar att unga tjejer inte får den vägledning de behöver.
Martha Macdonald, 18, studerar sista året på Globala gymnasiet i Stockholm. Hon tycker att skolan har ett ansvar att vägleda unga i frågor om sex och samtycke. Foto: Ellen Nilses

Den nya läroplansutredningen “Kunskap för alla” (SOU 2025:19) föreslår att undervisning om sexualitet, samtycke och relationer ska begränsas till vissa ämnen, som till exempel biologi. Förslaget har mött stark kritik, bland annat från RFSU, som menar att det innebär en nedmontering av sexualkunskapen.

Mind har träffat gymnasieeleven Martha Macdonald, som är kritisk till förslaget. Hon oroar sig för att undervisningen bortprioriteras och att det drabbar unga tjejer, eftersom porrkulturen riskerar att stå oemotsagd.

– När man tar bort ansvaret från rektorn så riskerar undervisningen att prioriteras bort. Och det kan i sin tur leda till att unga killar i stället vänder sig till porr för att lära sig om sex, men porrindustrins tillverkningar är inte sex. Porr filmas ofta i riskfyllda, diskriminerande och brottsliga miljöer där människor utnyttjas på grund av olika sårbarheter, säger hon.

Martha beskriver hur både hon och hennes kompisar har märkt att unga killar tar efter den sexistiska och våldsamma porren.

– Porrkulturen kan i värsta fall vara livshotande mot tjejer och kvinnor, med tanke på det grova våldet som riskeras att anammas av unga killar. Därför är förslaget om att minska på sexualundervisningen ett stort svek mot unga tjejer. Jag blir besviken över att denna ändring i läroplanen ens ska vara ett förslag, säger hon.

Undervisningen viktig för den psykiska hälsan

Martha tror också att den här typen av undervisning är viktig för relationen till lärarna, och i förlängningen den psykiska hälsan.

– Att lärare pratar om verkliga dilemman för unga, som till exempel sexualitet, samtycke och relationer, tror jag spelar stor roll för elever. Det är så viktigt att man har vuxna att prata med som inte är personligt kopplade till en själv, säger hon och fortsätter:

– Föräldrar är ju inte alltid så najs att prata med, speciellt om det finns olika sociala spärrar eller att sex är tabubelagt i ens hem. Oavsett om man planerar att ha sex eller inte, så måste det finnas någon i ungas liv som kan vägleda sex och samtycke, eftersom det har att göra med respekt för sig själv och inte minst andra.

Tror du att det är en bra idé att också prata om psykisk hälsa i skolan?

– Ja, om det man ska prata om är verkliga dilemman som är relaterbara för unga så tror jag verkligen det! Ofta känner jag att skolan inte tar upp problem som är “elefanten i rummet”. Jag vet inte om det är på grund av rädsla eller vad det beror på. Men det är sjukt oproduktivt i alla fall.

Behövs mer tid för samtal om verkliga situationer

Martha minns tillbaka på den sexualundervisning hon fick på högstadiet och att hon redan då kände sig besviken över hur lite den innehöll.

– För min egen del känner jag tyvärr att jag inte fick ut så mycket av undervisningen. Det var också en obekväm känsla att höra killarna i klassen prata om porr som om det vore sex. Vår lärare var dessutom själv neutral i sin syn på porr, vilket gjorde det ännu mer obevämt än vad det redan var, berättar hon och fortsätter:

– Mitt starkaste minne var att vi skulle göra en övning och spegla varandras kroppsspråk, i ett försök att lära oss om samtycke. I min mening hade det varit bättre att lägga tid på att förklara verkliga situationer där samtycke måste finnas. Och då även prata om hur ofrivilligt sex är våldtäkt, säger hon.

Skolministerns svar på kritiken

Skolministern Lotta Edholm (L) bemöter i DN den kritik som förslaget fått. Hon menar att förändringarna framför allt handlar om att förtydliga vad eleverna ska lära sig och när.

På frågan om hur utredarna tagit hänsyn till elevernas önskemål när de utformat förslaget till den nya läroplanen så svarar skolministern att det är ”viktigt att ta hänsyn till elevernas önskemål, och riktigt där är vi inte i dag”.

Anpassa undervisningen efter ungas behov

Martha Macdonald har tydliga idéer om hur sexualundervisningen skulle kunna bli bättre.

– Jag tror att det hade varit bättre att prata om verkliga situationer som kan uppstå. Jag tror också att undervisningen skulle behöva anpassas efter den vardag som unga lever i idag. Till exempel sker de flesta sexuella trakasserier idag ofta över sociala medier i form av rykten och oönskade nakenbilder, vilket inte blir värst uppmärksammat.

Text: Ellen Nilses

Det här är en opinionsartikel. Åsikterna i texten är personens egna.

Har du något du vill framföra vad gäller psykisk hälsa? Mejla till [email protected] för möjlighet att delta i debatten.