Ge en gåva

PMS

Jag unnar mig lite i dag..

Jag satt på tåget från Uppsala och hade gråt i halsen när jag plötsligt läste Fannys kommentarer om PMS. Det slog mig att det var just den gråten som satt i halsen, och som vanligt blev det lite lättare. Varenda månad glömmer jag, och jag blir alltid lika glad när jag kommer på anledningen.

För det är enda gången jag kan skylla på något (rätt så) ”normalt”.

När hela tillvaron är kaos är det svårt att urskilja vad som är vad. Symtomen är ungefär desamma. I mitt fall kommer mer gråt när det handlar om PMS. Men den är skönare och ganska befriande. Jag blir mer lättretlig, men förlåter mig själv snabbare.

Egentligen är det lite märkligt, allt blir värre, men eftersom jag förlåter mig själv för mina utbrott, unnar mig sötsaker och gråter ut – mår jag också bättre.

Hur känner ni? Kan ni urskilja vad som är vad? Är ångest lättare att bära om det stavas PMS?

Hur det än ligger till är det en märklig sak att de där små hormonerna ska få styra hur man mår och hur man behandlar sina nära och kära. Samtidigt som de är rätt sköna att skylla på..

Tack Fanny för din fråga! Jag tror att jag också börjar se det mönster du berättar om.

Om Tove
Jag har något så spännande som psykisk (o)hälsa. O:et betyder i mitt fall att jag har bipolär sjukdom och adhd. Vad det innebär ska jag berätta mer om i bloggen. Välkommen att följa min, ibland lite annorlunda, vardag!

5 kommentarer till “PMS

  1. Fanny

    Tove! Vad glad jag blir av att läsa att du förstod att du har PMS! Haha, det låter ganska sjukt att skriva det men du förstår hur jag menar. Det är såå mycket skönare att ens någon tåg ha en förklaring till varför man mår som man mår. Fast nu inte hormoner är särskilt lätt-tydda 😛 Men ändå! För fast folk kanske inte berättar så mycket om sina egna PMS (i alla fall gör mina vänner inte det) så VET typ alla vad PMS är! Men faktiskt så tror jag att PMS och PMDD (svårare form av PMS) också är sånt som de flesta kvinnor talar hemskt lite om, just för att ”ingen annan” gör det. Lite som depression och allt annat psykiskt. Eller!? Visste inte själv att det fanns något sånt som PMDD förrän typ för nån månad sen.
    Och jag drar mig i alla fall för att säga och visa för andra än vänner att jag har PMS, för jag känner mig liksom så ”maktlös”.. Hittar inte helt rätt ord här men slav under mina hormoner och hjärnprocesser liksom. Ännu mer än annars då, det är kanske därför skillnaden mellan mig och nån som varken har adhd eller PMS blir så stor. Känns sjukt konstigt faktiskt att tänka att det finns mänskor som INTE har PMS alls!

    Har nu kanske tappat min poäng här på vägen, men jag håller på och googlar efter naturpreparat, mat och annat som hjälper mot PMS. Tydligen är omega 3 & 6-oljor bra och vegetabiliska fetter från just oljor och nötter mm extra viktiga när man har adhd.
    Har någon av er andra något tips?

    Svara
  2. Anette G

    Var hittar man 6-oljor någonstans, det tycker jag låter fantastiskt stimulerande!?! 😉
    Sorry Fanny kunde inte låta bli, det blev lite roligt med radbrytningen i din text där.

    Jag har en bekant som käkar ”Femal-balans” (hälsokosten & apoteket) mot PMS’en å säger att det hjälper. Tar ett tag efter att man börjat käka innan effekten kommer (bufferteffekt eller något sådant?) men sedan så har hennes besvär blivit mindre, under förutsättning att hon inte slarvar eller slutar ta dem. Kostar lite men hon hade jobbiga besvär så hon säger att det är värt det.

    Såg ett ”Dr Phil”-program för ett antal år sedan där de tog upp just kosten när man har ADHD, då var det ett relativt outforskat område har jag för mig, kosten kontra ADHD alltså (vet ej om det är så fortfarande), och paradoxalt nog så fanns det indikationer på att det som var bra för ”normalstörda” var rena giftet för personer med ADHD. Viss nyttig mat var rena ADHD trigger’n om jag inte minns fel.
    Dr Phil samarbetar/ade med Dr Frank Lawliss som tydligen startade någon institution/forskningsverksamhet med inriktning mot ADHD, dock mer mot barn då tror jag, men du kan ju kanske googla namnet å se var du hamnar eller se om det finns något på Dr Phille’s hemsida (om han fortfarande är verksam på TV, har inte koll på detta).

    Håller med dig Tove, mer gråt då men ack så skön och befriande! Synd bara att vi kvinnor inte får lära oss att uppmärksamma våra kroppar mer för det är först nu i mer vuxen(?) ålder som jag börjar kunna inse och höra signalerna min kropp skickar mig å se ”mönstret(monstret?)” mer tydligt och se h u r mycket våra kvinnliga hormoner faktiskt påverkar vår tillvaro.
    En eloge till dig Fanny som tog upp ämnet! Våga även börja prata med dina kompisar om det, i början kanske de blir lite generat tysta men du skall se att ju mer avslappnat och öppet du vågar snacka om det så kommer de nästan garanterat att haka på och känna lättnad över att också få prata och byta tankar om sina funderingar. Föregångare behövs alltid för det är ju egentligen inget konstigt med att vara en biologisk varelse av kvinnligt kön med de följdeffekter som därav hör till. Vi är lustiga vi kvinnor egentligen, som skäms och blir generade och TIGER om något så naturligt som PMS och mens och klimakterie och mer eller mindre allt som har med vår kvinnlighet att göra! 🙂
    Nu lät jag nog som en liten hippie nästan oxå hahaha

    Nu skall jag äta lite godis å gå å lägga mig sen (nej, jag har inte mens a l l s!!!!! 😉 )

    Svara
  3. Tove Lundin

    Haha, jag fattar vad du menar Fanny 🙂 Jag håller med om att det suger att vara slav under sina egna hormoner. Men precis som du skrev: typ alla vet ju vad det är.
    Däremot hade jag ingen aning om vad PMDD var! Intressant! Jag har också hört det där med oljorna och nötter, kanske värt att prova (”kan jag be att få såndär 6-olja” hihi!)

    Superbra tips Anette! Kanske något att prova Fanny, sån Female-balans! Så himla sant att vi kvinnor måste prata mer om dessa besvär! Varför ska det vara så pinigt!?
    Verkligen bra idé på grej att ta upp Fanny!

    Svara
  4. Katarina

    Jag tar linfröolja i kapslar. Får då i mej omega 3, 6 och 9.
    Tänker att det är nyttigt. Men kanske hjälper det min ”skuttiga” hjärna att tagga ner också.
    En bonus i så fall. 🙂

    Svara

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *