Hjälplinjen bör integreras med 1177 och samordnas med 112
Minds prioriterade fråga inom det här området är att den nya nationella stödlinjen integreras med vården och samordnas med larmcentralen.
I mars 2024 fattade regeringen beslut om att inrätta en ny nationell stödlinje inom området psykisk hälsa och suicidprevention. I december samma år lanserades resultatet Hjälplinjen. I regeringens underlag framgår att stödlinjen ska vara öppen dygnet runt och tjänsten ska utgöras av telefon- och webbaserade stödinsatser, utan kostnad för den enskilde. Andra krav är att aktören ska ha en organisatorisk eller annan nära anknytning till såväl klinisk verksamhet som forskningsverksamhet inom det relevanta området och ha en struktur för samverkan med regioner samt med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR).
Men det finns idag redan ett antal aktörer inom ideell sektor som erbjuder stöd i chatt och telefon till människor med psykisk ohälsa och självmordstankar. Dessa verksamheter, så som Minds stödlinjer, bygger på medmänskligt stöd, är anonyma och utformade för att vara ett komplement till vården.
Minds uppmaning
Vi vill att Hjälplinjen bemannas av legitimerad personal och successivt integreras med 1177 och 112. Vi ser också behovet av att den samordnas med den ideella sektorns olika stödfunktioner. Detta med syftet att landets regioner och kommuner ska kunna erbjuda ett samlat rådgivande stöd, oavsett om orsaken har sin grund i en somatisk eller psykiatrisk problematik.