Ge en gåva

Bra information

Jag har letat, sållat och sammanställt information till den som kan tänkas behöva. Svårare än så här är det inte, önskar någon kunnat sagt det till mig för några år sedan..

Hälso- och sjukvårdslagen säger att alla har rätt till en bra vård (1982:763). Sedan den 1 juni 2010 är Vårdgarantin inskriven i lagen. Den innebär att du kan byta till en annan vårdgivare, även privat för samma kostnad, om den du har inte kan ge dig besök eller behandling inom en viss tid. Enligt lagen ska läkaren ge dig information om Vårdgarantin utifrån just din situation. Läkaren ska tala om för dig hur långa väntetider mottagningen har.

Så här ser Vårdgarantin ut:

Husläkare: Ring Vårdguiden på 08-320 100 om du inte har en husläkare. Där ska de hjälpa dig att hitta en. Be dem koppla dig på en gång. Du har rätt till att träffa en husläkare inom fem dagar.

Specialist: Efter att ha fått en remiss av din husläkare ska det ta högst 30 dagar innan du får träffa en specialist inom området.

Behandling: Anser specialisten att du behöver behandling ska det ta max 90 dagar innan så sker.

Får du inte den hjälp du behöver ska du i första hand vända dig till din mottagning. Skiter de i dig – tveka inte att höra av dig till Patientnämnden.

De har telefonnummer 08-690 67 00.

Kram

Om Tove
Jag har något så spännande som psykisk (o)hälsa. O:et betyder i mitt fall att jag har bipolär sjukdom och adhd. Vad det innebär ska jag berätta mer om i bloggen. Välkommen att följa min, ibland lite annorlunda, vardag!

12 kommentarer till “Bra information

  1. Katarina

    Sitter här med ifylld blankett till Patientnämnden. Äntligen har den blivit klar. Några futtiga små rutor att fylla i. En baggis egentligen, men innan jag kom igång… Varför så segt att fylla i blanketter? Ingen aning men så är det.
    Så nu känner jag mej superduktig. Känns viktigt att få iväg.
    Min läkare skickade remiss till psykiatriska mottagningen för många månader sen. Men remissen kom aldrig fram. Det blev många månader i bortkastad väntetid.
    Nu har läkaren skickat ny remiss. Men tänker det kan vara bra att uppmärksamma Patientnämnden på detta så det inte händer igen.

    Svara
  2. Tove Lundin

    Grattis! Det är verkligen ingen baggis, självklart är du superduktig 🙂
    Jag tycker absolut du ska skicka den blanketten! Precis samma sak hände mig får något år sedan och det skapade onödigt mycket lidande. Jag tyckte så synd om min virrige psykiatriker, jag inte hjärta.. Och så orkade jag inte fylla i blanketten, sen glömde jag..

    Jag tror de kommer undan med mycket just av dessa anledningar – och det är jag så trött på!! Det måste bli ett slut på detta. Vad glad jag blir att du orkade!

    Svara
  3. Katarina

    Nej egentligen är det ingen baggis. Men försökte intala mej det för att komma över tröskeln. Gick inte så bra. Blanketten har legat ett tag och hånflinat åt mej och jag har morrat tillbaka.
    Men tänkte precis som du – att nej, de ska inte få komma undan med det här. Då kan det hända igen.
    Tyvärr räckte det inte som motivation att komma igång. Behövde bli ännu mer upprörd.
    Fick den sista gnistan i morse när jag tappade min bästa, nästan full flaska, parfym på badrumsgolvet.
    Blev så upprörd och behövde en ventil. Kom på blanketten till Patientnämnden. Tänkte – perfekt att avreagera sej på. 🙂
    Jag kan lägga till – ps. Tove är också arg på sånt här. 😉

    Svara
  4. Tove Lundin

    Å, vad typiskt! Jag har slutat med parfym i flaska och använder såndär parfymsalva i burk, saker har en tendens att glida mig ur händerna….
    Haha! PS: ”Tove är också arg på sånt här, och jättemånga andra som bara inte orkade fylla i era superjobbiga blanketter” 🙂

    Svara
  5. Katarina

    Ja det skulle jag lagt till. 🙂 För vi är nog många som tycker att de flesta blanketter suger.
    Nu är blankett-eländet skickat. Skönt.
    Va smart med parfymsalva. Det ska jag kolla efter. Hoppas min favvo finns som det.

    Svara
  6. Katarina

    Inte än, men hoppas att det leder till nåt positivt.
    Kanske jag som slår på stora trumman för tidigt. Men är bara glad att jag fick iväg det och att de svarade – dvs bekräftade mitt brev.
    Det borde leda till ”eld i baken”. 🙂

    Svara
    • Tove Lundin

      Klart de fått eld i baken! Man kan ju alltid hoppas.. Kanske man kan slå på lilla trumman i alla fall 🙂

      Svara

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *