1. Främja en medmänsklig arbetsmiljö
Som chef har du en viktig roll i att skapa en säker och stödjande arbetsmiljö där medarbetare känner sig trygga och får hjälp när det behövs. Det kan rädda liv. Tillsammans kan du och dina medarbetare förebygga allvarliga situationer och bidra till en tryggare arbetsplats.
2. Var ett föredöme
Du som chef kan vara ett föredöme genom att prata öppet och tillåtande om känslor, livets svårigheter och om psykisk hälsa. Enkla frågor som ”Hur mår du?” eller ”Är det något du vill prata om?” kan öppna för samtal. Läs mer om att ha medmänskliga samtal.
3. Lär dig upptäcka varningssignaler
Håll utkik efter förändringar i beteendet, till exempel om du ser att en anställd är nedstämd, får mindre gjort, svänger i humöret eller drar sig undan. Varningssignaler kan också vara att någon ger uttryck för hopplöshet, uppgivenhet eller brist på framtidstro. Tecknen kan ibland vara svåra att upptäcka men kan visa att en medarbetare kämpar med något allvarligt.
4. Se upp med vanliga risksituationer
Vanliga situationer som ökar risken för självmordstankar är livsförändringar som till exempel när en medarbetare är i skilsmässa eller vårdnadstvist, har dödsfall i familjen, ekonomiska svårigheter, fysisk sjukdom eller har blivit uppsagd. I dessa situationer är det avgörande att som chef vara särskilt lyhörd för hur medarbetaren mår. Om du märker att någon går igenom en svår livshändelse, ta initiativ till ett samtal och erbjud stöd.
5. Se till att ha goda rutiner för kris
En konkret och tydlig handlingsplan för krishantering gör att var och en på arbetsplatsen vet hur den ska agera om någon visar tecken på att vara i kris. Som chef hjälper handlingsplanen dig att upptäcka, bemöta och lotsa en medarbetare till professionellt stöd, såsom företagshälsovård eller annat stöd.
Ladda ner pdf med de fem stegen
Använd gärna stegen med inspiration från våra råd om hur man bäst kan föra ett medmänskligt samtal:
Sju steg för ett medmänskligt samtal