Ge en gåva

Bra information

Jag har letat, sållat och sammanställt information till den som kan tänkas behöva. Svårare än så här är det inte, önskar någon kunnat sagt det till mig för några år sedan..

Hälso- och sjukvårdslagen säger att alla har rätt till en bra vård (1982:763). Sedan den 1 juni 2010 är Vårdgarantin inskriven i lagen. Den innebär att du kan byta till en annan vårdgivare, även privat för samma kostnad, om den du har inte kan ge dig besök eller behandling inom en viss tid. Enligt lagen ska läkaren ge dig information om Vårdgarantin utifrån just din situation. Läkaren ska tala om för dig hur långa väntetider mottagningen har.

Så här ser Vårdgarantin ut:

Husläkare: Ring Vårdguiden på 08-320 100 om du inte har en husläkare. Där ska de hjälpa dig att hitta en. Be dem koppla dig på en gång. Du har rätt till att träffa en husläkare inom fem dagar.

Specialist: Efter att ha fått en remiss av din husläkare ska det ta högst 30 dagar innan du får träffa en specialist inom området.

Behandling: Anser specialisten att du behöver behandling ska det ta max 90 dagar innan så sker.

Får du inte den hjälp du behöver ska du i första hand vända dig till din mottagning. Skiter de i dig – tveka inte att höra av dig till Patientnämnden.

De har telefonnummer 08-690 67 00.

Kram

Om Tove
Jag har något så spännande som psykisk (o)hälsa. O:et betyder i mitt fall att jag har bipolär sjukdom och adhd. Vad det innebär ska jag berätta mer om i bloggen. Välkommen att följa min, ibland lite annorlunda, vardag!