Startsida Mind Minds logotyp i orange.

Självmordslinjen är öppen dygnet runt och samtalen är gratis, utöver din telefonoperatörs öppningsavgift (en markering). Vid akuta tillstånd ring 112.

OBS! Det är ibland svårt att nå oss – hör gärna av dig kvällar kl 18-22 då vi har flest volontärer på plats.

Om du inte kommer fram kan du välja att maila ditt telefonnummer så kan en volontär ringa upp dig.

Vi rekryterar hela tiden fler volontärer, och hoppas kunna ta emot fler samtal snart!

 

Det är inte ovanligt att ha självmordstankar – självmord är ett tabubelagt ämne och det är viktigt att den som mår dåligt får stöd. Detsamma gäller för personens närstående.

Om våra svarare

De som svarar i självmordslinjen arbetar som volontärer hos Mind. Det innebär att arbetet sker ideellt, dvs. utan ersättning.

Vi har c:a 200 volontärer som arbetar i Självmordslinjen. De arbetar enligt ett varierande schema, vilket innebär att det inte går att begära att få prata med en specifik volontär.

Varje pass arbetar mellan 2-6 volontärer, i olika åldrar, med olika bakgrunder, som fått speciell utbildning i att förebygga självmord, grundläggande psykisk hälsa samt samtalsmetodiken Motiverande samtal (MI).

Vi är mycket måna om att vara noggranna vid rekryteringen. Därför rekryteras endast personer vi djupintervjuat och bedömt vara lämpliga.

Anonymitet

Din anonymitet och integritet är viktig för oss. När du hör av dig till Självmordslinjen har du alltid möjlighet att vara anonym.

För att komma in på chatten, registrerar du ett alias för att komma in. Utöver detta alias vet vi inte vem du är. Vi ser inte ditt telefonnummer när du ringer in till oss och vi har inte möjlighet att ta reda på detta.

Vid direkta självmordshot, som vi bedömer innebära fara för ditt liv, kommer vi dock att försöka ingripa. Anledningen till att vi gör det är för att vi ser som vårt yttersta syfte att förhindra självmord.

Om vi bedömer att du befinner dig i akut kris, kommer vi fråga dig efter namn, adress och telefon och i samråd med dig ringa 112.

Alla chattar och samtal sparas och utvärderas av vår verksamhetsansvarig, som kontrollerar att kvaliteten på chattarna håller en hög nivå, från volontärernas sida.

I undantagsfall har vi medverkat i olika forskningsprojekt vid väl etablerade universitet, då avkodar vi alla chattar och samtal från personliga detaljer, så att det inte framgår någon information som innebär att du kan identifieras.

Frågor

Har du frågor om Självmordslinjen? Se vanliga frågor och svar. Du kan även ringa eller skicka e-post till Johanna Nordin, som är verksamhetsansvarig. Hon nås på johanna.nordin@mind.se eller via 08-34 75 60.