Ge en gåva

Inga missade samtal

Självmordslinjen tar emot cirka 31 000 samtal per år, men långt ifrån alla kommer fram. Under 2018 hade vi 200 000 kontaktförsök i telefon och chatt vi inte kunde besvara.

I Sverige kan den som har ont i en fot eller ett öra enkelt boka tid och få hjälp på närmaste vårdcentral, ofta samma dag. Det är lätt att tro att detsamma gäller någon som mår dåligt och har tankar på att ta sitt liv. Så är det inte. Tystnaden och stigmat kring psykisk ohälsa betyder att många drar sig för att söka hjälp. Och när väl man tar mod till sig, finns det tyvärr ofta för lite hjälp att få. Självmordslinjen på Mind är en av få livlinor att hålla sig i.

Till Självmordslinjen ringer den som behöver någon att prata med. Våra volontärer bemannar telefonerna. I första hand för att lyssna, men också för små instick som leder samtalet vidare. Hur mår du i dag? Har du något att se fram emot?

För många som kontaktar oss är det första gången de berättar om självmordstankar och sätter ord på känslor som ångest och skam. Samtalet är det viktiga, det som hjälper att orka ännu en dag, att ge livet en ny chans. Det är inte sällan samtal som räddar liv.

Det är därför vi inte vill missa ett enda.

Men hela 9 av 10 samtal till Självmordslinjen kommer aldrig fram. Vi saknar helt enkelt resurser att svara alla som ringer. Det är därför vi dragit igång initiativet och insamlingskampanjen ”Inga missade samtal”. Vi behöver öka kapaciteten i Självmordslinjen genom att rekrytera och utbilda fler volontärer. Till det behöver vi ditt stöd.

Skänk en gåva via Swish 900 85 33 eller skänk en engångsgåva via kort/Swish handel.

Tack för att du är med och räddar liv.