Ge en gåva

Validera mera!

I går kom två av mina äldsta vänner på besök från Enköping. Sånadär vänner som verkligen känner en. Just därför ställde de en ganska relevant fråga innan: ”Ska vi komma mätta eller hungriga?”.

Självsäkert svarade jag att naturligtvis skulle de komma hit hungriga.. Som vargar! Men när det började bli dags för matlagningen ville den där självsäkerheten inte riktigt infinna sig. Jag försökte på olika sätt motivera mig. Men förgäves. Då kom jag på en briljant idé. Jag är bra på briljanta idéer om jag får säga det själv, och det får jag – ska komma till det lite senare..

Idén gick ut på att ta fram alla ingredienser (det skulle bli tacos) och lägga dem på ett snyggt sätt. Sen var det bara att sätta sig ner och vänta.

När tjejerna sen knackade på sa jag bara ”Hej! Jag har precis börjat med maten, men sätt er ni!”

Har man nu lite flyt – och det hade jag – svarar de att de absolut inte tänker sätta sig. De hjälper så gärna till med vad det nu kan vara. Då är det bara att sätta dem på att hacka en gurka, göra guacamole eller något annat oövervinneligt. Ett tips, om de fattar lite trögt, är att slänga ur sig kommentarer som ”Oh Rosi, din guacamole är den godaste jag ätit! Hur gör du den?”

Ta sen åt dig av äran för att maten blev fantastisk. Och skippa det dåliga samvetet över att inte klara av allt här i världen. Man gör sitt bästa och det är gott nog.

Det kallas självvalidering och jag har precis börjat med det i terapin. Man kan säga att det handlar om att förstå sig själv utifrån sina omständigheter. Göra roliga saker. Och att bekräfta sig själv.

Typ: Tove, du är en grym värdinna på ditt sätt. Dina vänner kommer hit för att träffa dig – inte äta din mat. Det är svårt för dig att komma igång med saker som att laga mat. Men det är inte hela världen. Se nu till att ha lite kul istället!

Jag berättade om validering för mina vänner och tvingade dem säga fem bra saker om sig själva under middagen. Först gick det lite trögt. Men sen kom vi igång och det blev en helt fantastisk kväll – prova!

Nu har de åkt. Undrar om det går att validera bort diskhögen som blev kvar?

Om Tove
Jag har något så spännande som psykisk (o)hälsa. O:et betyder i mitt fall att jag har bipolär sjukdom och adhd. Vad det innebär ska jag berätta mer om i bloggen. Välkommen att följa min, ibland lite annorlunda, vardag!

13 kommentarer till “Validera mera!

  1. C

    Hej!

    Älskar din blogg! Vad är det för sorts terapi du går i? Är det för ADHD, Bipolär sjukdom eller både och? Jag har ADHD och letar efter alternativa behandlingsmetoder, tyckte inte att piller fungerade för mig!

    Svara
    • Tove Lundin

      Hej!
      Tack, vad glad jag blir!!
      Jag går i kbt, framförallt för bipolär sjukdom. Jag väntar fortfarande på att få diagnosen adhd fastställd – som du säkert vet tar detta otroligt lång tid..
      Men min snälla psykolog hjälper mig ändå med övningar för att klara vardagen undertiden.
      Är du nyfiken på kbt kolla här om du vill veta mer.
      Det är synd att det måste ta sån lång tid innan man får hjälp tycker jag, men undertiden finns det bra kbt-böcker man kan läsa och sidor på internet. Jag lovar att ge tips här på bloggen!
      Här är en annan kul sida.
      Lycka till! Och fortsätt gärna kommentera och berätta hur det går!

      Svara
  2. C

    Hej!

    Tack för svaret! Ja, att bli utredd tar lite _för_ lång tid, tycker jag… Lite roligt med tanke på att personer med ADHD ofta är ganska otåliga!
    Eftersom jag inte får några vettiga svar från BUP (jag är 17, fyller 18 nästa november) så frågar jag här! Vet du om de kan remittera mig vidare till KBT av något slag? Det är nämligen just det som jag gärna vill testa, men så fort jag frågar dem säger de ”nhäpp *snorkig inandning*, det är medicin som gäller!”. Och jag har ju läst att både KBT och lite andra grejer faktiskt har fungerat jättebra för många med ADHD!
    Tror visserligen att jag i min ilska shoots the messenger lite, min psykolog är hur härlig som helst och jag tror inte för fem öre att det är hon som bestämmer hur det ska gå till på BUP, men ändå… Känns tråkigt att man inte kan få vettig hjälp!
    Ska kolla in länkarna, tusen tack för tips!

    Svara
    • Tove Lundin

      Hej igen C!
      Det låter ju hur bra som helst, att du kan få en remiss!
      Jag vet vad du menar med att ens ilska ”shoots the messenger” ibland : ) Men nu vet du ju att det är du som har rätt!
      Det stämmer som du har hört. Det finns andra metoder, det gäller bara att hitta de som passar en själv bäst. Till exempel kan man tänka på vad man äter. Jag kommer att ge fler tips på bloggen, både artiklar, webbsidor och mina egna knep. Och kanske fler vill dela med sig av sina!
      Hoppas kunna bidra med lite vettig hjälp här på bloggen – jag vet hur det kan vara : )

      Svara
  3. Webbredaktionen

    Hej C,
    det ska gå att få kbt-behandling för till exempel adhd när man går på BUP. Prata med din behandlande läkare, så kan han eller hon skriva en remiss. Om du inte är nöjd med din mottagning så har du också rätt att byta.
    /Malin på Vårdguiden

    Svara
  4. Malin

    Hej!

    Jag fick ett mail av min mamma ang julstök…

    1. Sätt dig vid datorn.
    2. Skapa en mapp och döp den till ”Stöket i lägenheten”
    3. Häll upp något att dricka.
    4. Radera nyss skapad mapp, då kommer datorn fråga; Vill du ta bort ”Stöket i lägenheten” permanent?
    5. Svara ja och njuuuuut!

    Tänk vad man kan göra med den nya tekniken =)
    Mvh Malin

    Svara
  5. Tove Lundin

    Hej Malin!
    Haha! Tack för att du delade med dig av det : )
    Självklart har jag redan provat, punkt för punkt… Känner mig mycket bättre redan!

    Funderar på vad mer detta må funka på…

    Svara
  6. Emma

    Tack för att du delar med dig, känner igen mig i så mycket av det du skriver! Kommer följa dig med spänning/ Emma

    Svara

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *