Ge en gåva

Vägen till Inre Lugn

Meditation är ett sätt att hitta Inre Lugn. Så jag bestämde mig för att prova. Redan på första meditationskursen fick jag lära mig att jag är en fridfull själ. För mig var ju bara detta något helt nytt.

Stärkt i, den plötsligt fridfulla, själen gick jag hem för att börja leva mitt nya fridfulla liv. Det enda jag egentligen behövde göra var att inse att jag är en fridfull själ. Att de enda naturliga kvaliteter min själ har är: frid, kärlek, lycka, renhet och visdom. Allt annat var hittepå-känslor. Vad fel ute man har varit! För att komma ihåg att man är en fridfull själ ska man meditera regelbundet.

Ingen match, tänkte jag. Första dagen vaknade jag lite tidigare för att hinna meditera. Jag försökte hitta den där lugna platsen som skulle finnas inom mig. Men min sambo skramlade så förskräckligt med skåpluckorna i köket. På kursen sa de att det inte spelar någon roll att det låter utanför – jag kan ändå hitta lugnet eftersom det finns inuti mig.

Men det gick bara inte. Vilket gjorde mig arg. Men eftersom arg är en hittepå-känsla borde ju det också vara fel, resonerade jag vidare. Så jag tryckte ner hittepå-känslan och fortsatte leta frid.

På så vis pågick det. När första kursen var slut tog jag andra, sen tredje, fjärde… Men det blev bara värre. Detta ursäktade jag med att jag förmodligen var inne i någon slags ”övergångsperiod” där allt behövde komma upp på ytan. Som jag avundades kursledarens släta ansikte, hår och vita kläder utan fläckar. Sån vill ju jag också vara!

Var det inte slamrande skåpluckor som störde var det fel musik, kliande kläder, sömmar som skavde, susande rör.. Jag började känna andra hittepå-känsklor som frustration, ledsenhet, avundsjuka och slutligen ångest.

Då fick det vara nog tyckte jag. Så jag slängde alla kuddarna i sängen på golvet. Men det räckte inte, så jag skrek allt vad jag hade medan jag slet ut alla kläder i garderoben på golvet. Då hände det. Jag hittade mitt Inre Lugn.

Efter det har jag fortsatt meditera. Jag gillar att ha en stund för mig själv – men det måste vara utan vissa krav. Min meditationsstil kallar jag Adhd-meditation. Inte många (egentligen bara jag) känner till den stilen. Jag ska berätta om det i nästa inlägg för den som är intresserad.

Om Tove
Jag har något så spännande som psykisk (o)hälsa. O:et betyder i mitt fall att jag har bipolär sjukdom och adhd. Vad det innebär ska jag berätta mer om i bloggen. Välkommen att följa min, ibland lite annorlunda, vardag!

2 kommentarer till “Vägen till Inre Lugn

  1. malin

    jag är definitvit intresserad av ADHD-meditation, behöver få hjälp att lugna mig, hitta lugnet i mig själv.
    Jag får ångest bara någon nämner ordet avslappning nu, och jag har inte lätt att slappna av och vet inte hur man gör och att meditera känns som nåt oövervinnerligt. Jag vill slappna av, jag är lessp på alla känslomässiga bergodalbanor.. vill hitta ett lugn inom mig och sluta hoppa så mellan mina känslor.

    gillar o läsa din blogg…

    blogger lite själv också om vårt liv öht…
    malinwallbenlamine.blogspot.com

    Välkommen in o ta del av vår vardag….

    Svara
  2. Tove Lundin

    Hoppas du gillar mina tips! Håller med dig – ordet avslappning är ett av de mest ångestframkallande orden jag vet!! ”Slappna av lite” eller ”Kan du inte bara ta det lite lugnt” osv får mig att vilja skrika.
    Som jag skriver i inlägget tror jag att man behöver acceptera sina arg-känslor ibland. Jag tycker det är ångesten efteråt som är det jobbiga!
    Vad kul att du gillar min blogg 🙂
    Och vad kul det var att läsa din!!

    Svara

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *