Ge en gåva

Min verktygslåda

Lite så här tänker jag mig min verktygslåda – om den syntes.

Nyligen fick jag frågan om mitt bästa tips till den som precis fått en psykiatrisk diagnos. Detta fick mig att tänka, vad är det absolut viktigaste jag vill förmedla till dig som är nydiagnostiserad? Jag kom fram till att om jag bara fick tipsa om en sak är det: lär dig om dig själv och din diagnos.

Det var mitt korta svar, nu kommer det långa. För vad menas egentligen med att lära sig om sig själv och sin diagnos? Jag är snart fyrtio år och har fortfarande ingen aning om vem jag är, och trots att jag känner igen mig i det mesta som skrivs om adhd är vi alla olika, alltså kommer våra diagnoser att yttra sig olika för alla också.

Vad jag menar är att hitta sina redskap, verktyg, knep, strategier – kalla det för vad du vill! Jag väljer att kalla det för verktyg och tänker mig att jag har en osynlig verktygslåda (en rosaglittrig) där jag samlar dem alla.

Men vad menar jag med verktyg då? Jo, jag menar de metoder du behöver för att klara vardagen lite bättre. Det kan vara allt ifrån färgkalender och bolltäcke till en långpromenad eller mindfulness. Har du en vårdkontakt ska denne hjälpa dig med detta, både att informera om och eventuellt skriva intyg för till exempel fysisk aktivitet på recept eller bolltäcke.

Nu till det viktigaste, lyssna gärna på andras tips. Både inom vården och andra med samma diagnos eller problematik. Men, utgå från dig själv. Du har säkert redan samlat på dig massa verktyg, men du vet kanske inte om det. Vissa är precis vad som lärs ut i vården, i mitt fall använder jag mig mycket av påminnelser och appar i mobilen och lägger fram kläder kvällen innan. Andra saker har jag kommit på själv, som att jag behöver adhd medicinen mer på helgerna (som småbarnsmamma) och tar mitt uppehåll på jobbet istället för tvärt om. Men jag har också verktyg som är tvärt emot vad jag fått lära mig. Till exempel ska man ju undvika skärmar en timme innan sängdags för att somna lättare, vilket jag förstår. Men, jag kan omöjligt somna om jag inte får titta på bilder på håruppsättningar i tio minuter på Pinterest innan. Det har jag kommit på helt själv, och det funkar varje gång. För någon annan skulle det förmodligen få motsatt effekt och det är just därför det är så viktigt att vi själva hittar våra verktyg.

Berätta gärna om dina, både godkända och ”icke-godkända”!

 

Om Tove
Jag har något så spännande som psykisk (o)hälsa. O:et betyder i mitt fall att jag har bipolär sjukdom och adhd. Vad det innebär ska jag berätta mer om i bloggen. Välkommen att följa min, ibland lite annorlunda, vardag!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *