Ge en gåva

Att plugga på univeristet

Till exempel kan man ge sig själv en pannkakstårta!

Om man har till exempel adhd och vill plugga på universitet finns det hjälp att få. Stockholms universitet har mer info här. Eftersom jag är en envis åsna hade jag ingen hjälp. I dag tänkte jag berätta lite om att skriva tenta. Med eller utan extrahjälp.

Vill man plugga på universitet och inte är en envis åsna kan man få extra tid på tentamen. Det kan ju vara en bra idé om man till exempel måste sudda ut allt man skrivit och börja om, får ångestattacker, försvinner i intet eller hamnar i en bubbla.

Vill man verka cool eller normal, eller bara är dumstridig har jag några tips:

1. Om du måste sudda ut allt och börja om:

Skriv med bläck, då kan du inte sudda. Måste du använda blyerts ta med ett pyttelitet sudd så det inte går att slösa. Kan du ändå inte hejda dig – se till att ha extra mycket papper och skriv om på ett nytt papper. Sudda löst så att det går att se igenom. Träna innan hemma genom att skriva ett streck på ett ställe det känns fel och stå emot frestelsen att sudda.

2. Om du försvinner i intet eller hamnar i en bubbla:

Detta är för många av oss oundvikligt. Ett tips är att rita en symbol på ett synligt ställe. Symbolen betyder ”Hallå, vakna!” När du ser den minns du att du sitter i en tentasal. Ta med kaffe, det håller dig pigg. Glöm inte mat. Själv körde jag samma under sex år. Två mackor med ost och tomat. En frukt, kexchoklad en yoghurt, vatten – och energidryck. Energidrycken bör man inte dricka förrän det är cirka 30 minuter kvar, efter kicken får man en dipp.

3. Om du får ångest:

Försök att andas med magen, en kuggad tenta är inte hela världen. Skulle du missa kommer det alltid en omtenta. Var snäll mot dig själv, du gör ditt bästa just då.

Man kan också få en enskild sal. Om man inte vill ha det är mitt tips att ta med öronproppar. Och att sätta sig så långt ifrån folk som möjligt. Titta vad de har med sig att äta. Om någon har prassliga påsar, nötter eller annat som låter – sätt dig långt bort! Kolla om man får ha hörlurar med musik. Om inte ta med en superprasslig påse och var den som prasslar mest. Ta dina matpauser samtidigt som de bredvid.

Extrahjälp kan vara att bli påmind om när det är dags att börja tentaplugga. Vill man inte ha sådan hjälp finns det bara ett ord. Lika skrämmande som livsviktigt: almanacka.

Har man, som jag, lite taskigt minne och har tentan i huvudet som en ramsa – skriv ner ramsan och alla stödord på ett papper innan du tittar på tentan. Tänk på att inte ha kläder som kliar, skaver eller knölar.

Efter tentan, hur det än gick – unna dig något! En latte, nagellack, pannkakstårta, öl eller fin sak som en kopp eller krukväxt. Själv hade jag en skala, ju bättre betyg desto dyrare sak. Klarade jag en hel termin fick jag en extra fin sak utöver.

Detta var några av mina tips, när det gäller att skriva salstenta. Ni har säkert fler, skriv gärna en stump om hur ni klarat er – eller om vad som var/är svårt.

Om Tove
Jag har något så spännande som psykisk (o)hälsa. O:et betyder i mitt fall att jag har bipolär sjukdom och adhd. Vad det innebär ska jag berätta mer om i bloggen. Välkommen att följa min, ibland lite annorlunda, vardag!

13 kommentarer till “Att plugga på univeristet

  1. "Jessica"

    Inte hamnat i den sisten (ändan på en stol i en tentasal) så håller mig kort. Idén med den superprassligaste påsen gillade jag:-) går nämligen att använda även på BIO om det är någon som försöker smygprassla (med en påse i detta fall 😀 )

    Ta fram din påsse och PRASSLA HÖGT en kort stund så kanske motparten fattar piken 😉

    Svara
  2. Marica

    Hej Tove!

    Blir uppmuntrad av att läsa din blogg.
    Håller själv på å slåss med lite all möjligt, funderade ett tag på om jag hade samma som du.. Men att stanna upp och tänka finns liksom inte, ändå har kroppen redan rasat samman en gång i en akut psykisk kolaps då hela jag bara la av. Lite vila på akuten och sen får jag hem och fortsatte som vanligt. Med skola och kurser som måste in för att få ut CSN så finns det liksom inte på kartan att sakta ner..

    Hur gör du för att hitta balans??

    Svara
  3. Miss Sophie

    Ha ha ha, helt underbart! Suveräna tips som jag kommer att stolt stjäla och lämna vidare till mina studenter med ADHD.

    Hälsningar från en högskolelärare med (h)järnkoll, tjänstekrav på att vara cool och normal men med ett stort behov av prasselfria sammanhang;)

    Svara
  4. Tove Lundin

    Hej Marica!
    Tack 🙂
    Ja, hjälp! Hur gör jag för att hitta balans. Jag har provat så mycket, i bland funkar det. Oftast inte. Jag brukar göra monotona saker där man ändå presterar något på samma gång. Typ sticka eller virka – det rekommenderar jag varmt! Ibland sätter jag på lugn musik samtidigt. Jag fick veta (för sent) att det finns hjälp att få även vid psykisk sjukdom när det gäller universitetet och csn. Stå på dig och vila så gott du kan!

    Hej Miss Sophie!
    Stjäl gärna mina tips 🙂 Det gör mig väldigt glad att höra om en högskolelärare med (h)järnkoll!

    Svara
  5. JozzAn

    Tack för tipsen! Jag ska ta med mig dem nörd jag börjar på universitet! Jag kommer behöva dem mycket då jag lätt får ångest och panik när jag skriver prov

    Svara
  6. Moa

    Tips till hur man ska göra när man pluggar hemma för att mota ångestattackerna? Jag pluggar (idiotiskt nog) på distans, sitter hemma (dvs diskar, städar, tvättar, går på stan, blocket-knarkar osv), läser (funkar) och skriver (funkar inte). Just nu har jag ångest och panik över att ha ångest och panik över den tre-veckorsplanering (jag pluggar till lärare) som ska vara klar till på måndag då praktiken börjar och jag ska lära 120 sjätteklassare allt om evolutionen på ett pedagogiskt, nydanande, genomtänkt, vetenskapligt belagt, personligt, lustfyllt, individualiserat och inspirerande sätt.
    Hjälp!

    Svara
  7. Tove Lundin

    Hoppas verkligen mina tips hjälper dig, JozzAn! Om det blir för jobbigt kolla upp vilken hjälp ditt nya universitet erbjuder. Till exempel kurator, inriktad på tentaångest mm. Lycka till!

    Jag känner till det där, Moa! I alla fall tänker jag mig att det är lite samma som att frilansa hemifrån. Här kommer lite tips för hemmadisciplin:
    1. Istället för att göra den andra saken (typ diska) – skriv ner den på en lista och gör den på en bestämd tid.
    2. Ta tidsbestämda pauser, typ var 45:e minut.
    3. Belöna dig när du slutfört något.
    4. När jag får ångest över ångesten brukar jag skrika ”Skärp dig!” till mig själv på skarpen, med jämna mellanrum.
    5. Sänk kraven, ha en hög lägstanivå.
    Du behöver kanske inte vara klar med allt till på måndag, kanske du kan spara lite och göra klart det sista sen?
    Kanske du skulle avvara en timme åt brainstorming!? Istället för att läsa och skriva. Det kanske dyker upp en jättebra och rolig idé?
    Lycka till!

    Svara
  8. Moa

    Visst är det som att frilansa. Jag har tidigare jobbat som egenföretagare och det passar mig inte alls och därför byter jag bana till att jobba som lärare istället, något som jag upptäckte att jag mår så otroligt mycket bättre av. Men för att komma dit måste jag först ta mig igenom utbildningen…

    Nu har jag i alla fall kommit igång med den där hemska kursplaneringen 🙂 Idag funkade nämligen mitt specialknep: Släpp det jobbiga helt och hållet. Istället för att försöka ta itu med det ångestframkallande utan att lyckas, och därmed få ännu mer ångest, så gör jag något helt annat, bestämmer mig för att jag får göra det. Så efter att ha skrivit till dig åkte jag iväg och plockade upp ett blocketfynd (!) och köpte ett par julklappar till barnen. När jag kom hem så gick jag rakt till arbetsbordet och började jobba, full av inspiration 🙂
    Tack för att jag kunde skriva till dig!

    Svara
  9. Tove Lundin

    Tack Moa för det tipset!
    I dag har jag försökt övertyga mig själv om att just det (att släppa allt och shoppa istället) är en bra lösning.
    Och det stämmer ju! Själv kom jag hem tomhänt, men inspirerad och med ny energi.
    Lycka till på måndag – du fixar det!!

    Svara

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *